Boek review: “De schoonheid van angst”

9 december 2020

De schoonheid van angst door Saskia Kalb

de schoonheid van angst review

Dit boek geeft een hele andere kijk op de emotie angst dan de gangbare. In onze samenleving labelen we deze emotie meestal negatief. Saskia Kalb brengt je in haar authentieke boek in aanraking met een hele verfrissende benadering van de emotie angst. Zowel voor mensen die zelf aan angst lijden als diegenen die anderen kennen die eronder lijden, maar ook voor diegenen die te weinig angst ervaren is dit een heel zinvol boek.

Het boek begint met haar eigen levensverhaal. Saskia heeft haar leven lang gekampt met angststoornissen. Niemand kon haar echt helpen. Ze besloot haar leven als assistent accountant even aan de kant te zetten en psychologie te gaan studeren. Langzamerhand, met vallen en opstaan leerde ze zich verhouden tot haar angst. Ze deed dit onder andere door er veel over te lezen en wijsheid te putten uit verschillende invalshoeken. Ze richtte ook haar leven anders in, volgens haar eigen waarden en passend bij wie ze is. Ze deelt haar ervaring en wijsheid in dit boek op een hele eigen en authentieke wijze.

Het boek is een prachtige mix tussen de wetenschappelijke invalshoek, eigen levenswijsheid en wijsheden uit hele diverse stromingen. Zo neemt Saskia ons mee in de wetenschap: de kenmerken, soorten, oorzaken en cijfers rondom angst. Ze vertelt ons wat een angststoornis is en welke behandelmogelijkheden er zijn.

Ze besteed aandacht aan angst en biologische processen en aan de psychologische component van angst.

Na dit wetenschappelijk deel volgt wat verschillende filosofen zoals Kierkegaard, de stoïcijnen en Alain de Botton over angst te zeggen hebben. En ze vervolgt haar verhaal met de Boeddhistische kijk, de Kabbala en Non-dualiteit en angst. Het mooie van deze verschillende invalshoeken is dat sommigen elkaar behoorlijk tegenspreken en je eruit kunt pikken wat aansluit bij je eigen overtuigingen, maar je kunt ook kennis maken met hele andere zienswijzen die je nieuwe inzichten geven.

Ze sluit het belichten van angst vanuit verschillende theorieën af met angst te belichten vanuit de Organisatiekunde, de Sociologie en kunstuitingen.

Het opmerkelijkste hoofdstuk, dat mij het meeste boeide, was het hoofdstuk: ’Hoe om te gaan met Angst’.

Je leest namelijk eigenlijk nooit iets positiefs over angst in deze tijd waarin iedereen vooral heel ‘geslaagd’ moet overkomen. Het tij begint iets te keren maar het is toch nog vooral een teken van succes als je zegt dat je druk, druk, druk bent, een grote vriendenkring hebt, een goede relatie of huwelijk, leuke kinderen en een carrière die in de lift zit. Angst wordt nog steeds gezien als iets om je voor te schamen en op zijn minst een spelbreker in al dit streven. Wat Kalb heel mooi doet is de andere stem laten horen: de wetenschappelijke onderzoeken noemen die niet alleen aantonen wat het nut is van angst maar ook dat angstige mensen bijzondere kwaliteiten hebben. Bijvoorbeeld dat uit onderzoek bewezen is dat zij stimuli oppikken die anderen niet bewust waarnemen. Maar dat het bijvoorbeeld ook echt aan te raden is om een angstig iemand in je team te hebben omdat ze een groot oplossend vermogen hebben. Deze opwaardering van angst is heel dienstbaar aan de mensheid volgens mij.

Kalb besteed aan het einde van haar boek nog aandacht aan ontspanning en geeft zinvolle tips. Ook benoemt ze de valkuilen in het Woud der Hulpverleners.

Ze sluit af met een ode aan haar ‘helpers’, ‘mentoren’ of hoe je het maar wilt noemen in haar leven: haar vriendin en haar hond.

Een zeer volledig, persoonlijk, open, eerlijk, ontroerend en inspirerend boek en een ‘must read’ in deze tijd waarin zoveel mensen angstig zijn.